Silnik BMW 1.5 136 KM Opinie: Zalety i Wady

18 września 2024

Silnik BMW 1.5 136 KM to jednostka napędowa, która wzbudza duże zainteresowanie wśród miłośników motoryzacji. Ten kompaktowy, a zarazem wydajny silnik znajduje zastosowanie w popularnych modelach, takich jak MINI Cooper czy BMW X1. Jego opinie wśród kierowców są zróżnicowane, co sprawia, że warto przyjrzeć się bliżej jego charakterystyce i osiągom.

 

W tym artykule przeanalizujemy specyfikację techniczną silnika BMW 1.5 o mocy 136 KM, skupiając się na jego zaletach i wadach. Omówimy, dlaczego jest on uważany za jeden z najmniej awaryjnych silników BMW, a także jakie są doświadczenia użytkowników z wersją benzynową. To pomoże potencjalnym nabywcom podjąć świadomą decyzję odnośnie wyboru tego konkretnego silnika do swojego pojazdu.

 

Specyfikacja techniczna silnika BMW 1.5 136 KM

 

Podstawowe parametry

 

Silnik BMW 1.5 o mocy 136 KM to kompaktowa jednostka napędowa, która znajduje zastosowanie w popularnych modelach, takich jak MINI Cooper czy BMW X1. Ten trzycylindrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem ma pojemność skokową 1499 cm³. Jego moc maksymalna wynosi 136 KM (100 kW) przy 4500 obr/min, a maksymalny moment obrotowy to 220 Nm dostępny w szerokim zakresie od 1250 do 4300 obr/min.

 

Silnik ten charakteryzuje się stosunkowo wysokim stopniem sprężania wynoszącym 11:1. Średnica cylindra to 82 mm, a skok tłoka 94,6 mm. Jednostka ta ma układ DOHC (Double Overhead Camshaft) z czterema zaworami na cylinder, co daje łącznie 12 zaworów. Silnik jest montowany z przodu pojazdu, w układzie poprzecznym.

 

Technologie zastosowane w silniku

 

BMW 1.5 136 KM wykorzystuje szereg nowoczesnych technologii. Jedną z nich jest bezpośredni wtrysk paliwa, który zapewnia precyzyjne dozowanie benzyny do komory spalania. Silnik jest również wyposażony w turbosprężarkę, która poprawia jego osiągi i efektywność. Technologia BMW TwinPower Turbo optymalizuje pracę turbiny, co przekłada się na lepszą dynamikę i niższe zużycie paliwa.

 

Warto zwrócić uwagę na zastosowanie łańcuchowego napędu rozrządu, który teoretycznie powinien być bezobsługowy przez cały okres eksploatacji pojazdu. Jednakże, znane są przypadki, gdy ingerencja mechanika była potrzebna jeszcze przed osiągnięciem przebiegu 100 tys. km. Należy pamiętać, że rozrząd jest umieszczony "z tyłu" silnika, od strony skrzyni biegów, co utrudnia dostęp podczas ewentualnych napraw.

Silnik BMW 1.5 136 KM jest również wyposażony w system start-stop, który automatycznie wyłącza silnik podczas postoju, co przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa i emisji spalin w ruchu miejskim.

 

Porównanie z konkurencyjnymi jednostkami

 

W porównaniu z konkurencyjnymi jednostkami napędowymi, silnik BMW 1.5 136 KM wypada całkiem dobrze. Dla przykładu, Mercedes-Benz oferuje w klasie A model A180 z silnikiem 1.3 o tej samej mocy 136 KM. Jednak silnik Mercedesa ma nieco niższy moment obrotowy - 200 Nm w porównaniu do 220 Nm w BMW.

Pod względem osiągów, BMW 118i z tym silnikiem przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,5 sekundy, osiągając prędkość maksymalną 213 km/h. To nieco lepsze wyniki niż w przypadku Mercedesa A180, który potrzebuje 8,8 sekundy do setki.

Jeśli chodzi o zużycie paliwa, BMW deklaruje średnie spalanie na poziomie 5,5 l/100 km według normy NEDC. W rzeczywistych warunkach użytkowania, właściciele raportują spalanie na poziomie około 6,7 l/100 km, co jest dobrym wynikiem dla samochodu tej klasy.

 

Warto zaznaczyć, że mimo niewielkiej pojemności, silnik BMW 1.5 136 KM oferuje zadowalającą dynamikę, szczególnie w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów. Jest to dobry wybór dla osób szukających kompromisu między osiągami a ekonomią, zwłaszcza jeśli auto ma służyć głównie do jazdy po mieście i okazjonalnych wyjazdów w trasę.

 

Zalety silnika BMW 1.5 136 KM

Dynamika i osiągi

 

Silnik BMW 1.5 o mocy 136 KM to jednostka napędowa, która zaskakuje swoją dynamiką i osiągami. Mimo niewielkiej pojemności, ten trzycylindrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem zapewnia imponujące przyspieszenie i elastyczność. Użytkownicy często podkreślają, że auta wyposażone w ten silnik są bardzo dynamiczne i szybko reagują na pedał gazu. To sprawia, że kierowca nie odczuwa, że ma do czynienia z silnikiem o trzech cylindrach.

 

Warto zwrócić uwagę na imponujące osiągi tego silnika. BMW 118i z tą jednostką napędową przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 8,5 sekundy, osiągając prędkość maksymalną 213 km/h. To wyniki, które z pewnością zadowolą wielu kierowców poszukujących sportowych wrażeń z jazdy.

 

Silnik BMW 1.5 136 KM charakteryzuje się wysokim momentem obrotowym wynoszącym 220 Nm, dostępnym w szerokim zakresie od 1250 do 4300 obr/min. To przekłada się na doskonałą elastyczność i łatwość wyprzedzania, szczególnie w zakresie prędkości autostradowych. Kierowcy doceniają, że przyspieszenie od 70 do 90 mph (około 112 do 145 km/h) odbywa się płynnie i bez wysiłku.

 

Ekonomia spalania

 

Jedną z największych zalet silnika BMW 1.5 136 KM jest jego ekonomiczność. Inżynierowie BMW postawili sobie za cel stworzenie jednostki o niskim poziomie spalania, co udało się osiągnąć w 100%. Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi około 5,7 l/100km, co jest imponującym wynikiem dla samochodu tej klasy i mocy.

 

W warunkach miejskich, spalanie oscyluje wokół 6,5 l/100km, co jest bardzo dobrym rezultatem, biorąc pod uwagę dynamikę tego silnika. Natomiast w trasie, kierowcy raportują zużycie paliwa na poziomie nawet 4-5 l/100km, co czyni ten silnik niezwykle ekonomicznym wyborem dla osób często podróżujących na dłuższych dystansach.

Co więcej, silnik ten wyposażony jest w system start-stop, który dodatkowo przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa w ruchu miejskim. Warto również wspomnieć o niskiej emisji CO₂, która wynosi 129 g/km, co czyni ten silnik przyjaznym dla środowiska.

 

Kultura pracy

 

Silnik BMW 1.5 136 KM wyróżnia się wysoką kulturą pracy, co jest szczególnie doceniane przez kierowców przesiadających się z jednostek wysokoprężnych. W porównaniu do silników Diesla, ta jednostka benzynowa pracuje znacznie ciszej i z mniejszą ilością drgań.

 

Użytkownicy podkreślają, że silnik ten jest wyjątkowo cichy podczas jazdy miejskiej i na autostradzie. Jedynie przy wysokich obrotach można usłyszeć przyjemny, sportowy dźwięk, który dodaje charakteru jeździe. Warto zaznaczyć, że drgania, które czasem są zauważalne w mniejszych silnikach trzycylindrowych, w tym przypadku zostały skutecznie zminimalizowane.

Dodatkowo, silnik ten charakteryzuje się płynną pracą i szybką reakcją na pedał gazu. To sprawia, że jazda staje się przyjemna i komfortowa, niezależnie od warunków drogowych. Wielu kierowców podkreśla, że kultura pracy tego silnika przypomina większe jednostki sześciocylindrowe, co jest niewątpliwym komplementem dla inżynierów BMW.

 

Podsumowując, silnik BMW 1.5 136 KM to nowoczesna jednostka napędowa, która łączy w sobie dynamikę, ekonomię i wysoką kulturę pracy. To sprawia, że jest on doskonałym wyborem zarówno dla MINI Coopera, jak i BMW X1, oferując kierowcom sportowe wrażenia z jazdy przy jednoczesnym zachowaniu niskiego zużycia paliwa.

 

Wady silnika BMW 1.5 136 KM

 

Potencjalne problemy techniczne

 

Mimo że silnik BMW 1.5 136 KM jest uważany za jedną z najmniej awaryjnych jednostek napędowych marki, nie jest on pozbawiony wad. Jednym z potencjalnych problemów jest zjawisko LSPI (Low Speed Pre-Ignition), które może występować szczególnie w zakresie do około 2300 obrotów na minutę. To zjawisko może prowadzić do przedwczesnego zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej, co z kolei może negatywnie wpływać na trwałość silnika.

 

Innym zagadnieniem, które może niepokoić właścicieli, jest zwiększone obciążenie wewnętrzne poprzez zjawisko nadmiernego tarcia. To może prowadzić do szybszego zużycia elementów silnika, a w konsekwencji do konieczności wcześniejszej wymiany niektórych części. Dodatkowo, olej silnikowy zalecany przez producenta może nie spełniać faktycznych potrzeb silnika, co może skutkować jego szybszą degradacją.

Warto również zwrócić uwagę na problem z układem separacji oparów oleju, który może okazać się niewydolny. To z kolei może prowadzić do zwiększonego zużycia oleju i potencjalnych problemów z emisją spalin. Niektórzy użytkownicy zgłaszają również przypadki wycieku płynu chłodzącego z turbosprężarki, co jest spowodowane degradacją gumowych uszczelek.

 

Koszty eksploatacji

 

Koszty eksploatacji silnika BMW 1.5 136 KM mogą być wyższe niż w przypadku niektórych konkurencyjnych jednostek. Jednym z powodów jest konieczność stosowania wysokiej jakości paliwa i oleju, co przekłada się na wyższe wydatki na tankowanie i serwis. Dodatkowo, ze względu na specyfikę konstrukcji, niektóre naprawy mogą być bardziej skomplikowane i kosztowne.

 

Warto zwrócić uwagę na fakt, że interwały serwisowe zalecane przez producenta mogą okazać się niewystarczające dla optymalnej pracy silnika. To oznacza, że właściciele mogą być zmuszeni do częstszych wizyt w serwisie, co naturalnie przekłada się na wyższe koszty utrzymania pojazdu.

Kolejnym aspektem wpływającym na koszty eksploatacji jest zużycie paliwa w warunkach miejskich. Choć silnik ten jest stosunkowo ekonomiczny na trasie, w mieście może spalać więcej niż niektórzy kierowcy by oczekiwali. Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym oscyluje wokół 7-8 l/100 km, co dla niektórych użytkowników może być rozczarowujące, biorąc pod uwagę niewielką pojemność silnika.

 

Ograniczenia w zastosowaniu

 

Silnik BMW 1.5 136 KM, mimo swoich zalet, ma pewne ograniczenia w zastosowaniu. Przede wszystkim, nie jest to jednostka przeznaczona do bardzo dynamicznej jazdy czy "szaleństw" na drodze. Choć oferuje przyzwoite osiągi, to jednak nie dorównuje większym silnikom BMW pod względem mocy i elastyczności.

Warto również zaznaczyć, że silnik ten może nie być najlepszym wyborem dla osób, które często podróżują z pełnym obciążeniem lub holują przyczepy. W takich warunkach może brakować mu mocy, szczególnie przy wyprzedzaniu na autostradzie czy pokonywaniu długich podjazdów.

 

Kolejnym ograniczeniem jest fakt, że silnik ten nie powinien być poddawany tuningowi bez odpowiednich modyfikacji. Próby zwiększenia mocy poprzez chip tuning mogą prowadzić do nasilenia negatywnych zjawisk, takich jak LSPI czy zwiększone obciążenie skrzyni biegów. To ogranicza możliwości modyfikacji dla entuzjastów motoryzacji, którzy chcieliby zwiększyć osiągi swojego pojazdu.

 

Podsumowując, silnik BMW 1.5 136 KM, mimo swoich niewątpliwych zalet, ma również pewne wady i ograniczenia. Potencjalni nabywcy powinni dokładnie rozważyć swoje potrzeby i oczekiwania wobec samochodu, zanim zdecydują się na model wyposażony w tę jednostkę napędową. Dla wielu kierowców zalety tego silnika, takie jak ekonomia i kultura pracy, mogą przeważyć nad jego wadami, ale warto być świadomym potencjalnych problemów i ograniczeń, aby uniknąć rozczarowania w przyszłości.

 

Podsumowanie i ocena końcowa

 

Silnik BMW 1.5 136 KM to jednostka, która ma znaczący wpływ na rynek kompaktowych aut premium. Jego mocne strony, takie jak dynamika, oszczędność paliwa i kultura pracy, sprawiają, że jest atrakcyjnym wyborem dla wielu kierowców. Jednakże, jak każdy silnik, ma on też swoje słabe punkty, w tym potencjalne problemy techniczne i wyższe koszty utrzymania. To sprawia, że przyszli właściciele powinni dokładnie przemyśleć swoje potrzeby przed podjęciem decyzji o zakupie.

 

Podsumowując, silnik BMW 1.5 136 KM to nowoczesna jednostka, która oferuje dobry balans między osiągami a ekonomią. Choć nie jest idealnym rozwiązaniem dla każdego, to z pewnością znajdzie swoich zwolenników wśród osób ceniących sobie jakość i prestiż marki BMW. Warto pamiętać, że przy zakupie samochodu z tym silnikiem, firma akcyzawarszawa.pl może pomóc w rejestracji pojazdu i obliczeniu akcyzy - sprawdź kalkulator akcyzy na ich stronie.

 

FAQs

 

  • Jakich silników BMW należy unikać?Należy unikać silnika BMW serii 116i o mocy 116 KM, produkowanego w latach 2004-2007, ze względu na problemy z łańcuchem rozrządu, elektroniką sterującą i przepustnicą cewki.

 

  • Które silniki BMW są polecane do zakupu?Zalecane są silniki o pojemności 2.5 i 3.0, szczególnie te, które mają rozsądny przebieg i były regularnie serwisowane. Z silników benzynowych 4-cylindrowych najlepiej sprawdzają się jednostki N42 i N46, chociaż ich najlepsze lata to początek i połowa poprzedniej dekady.

 

  • Które silniki BMW są uznawane za najbardziej awaryjne?Najwięcej problemów sprawiają silniki benzynowe BMW/PSA Prince: 1.4, 1.6 (VTi) i 1.6 turbo (THP, N13, N14, N18).

 

  • Jaki olej jest zalecany do silnika BMW 1.5 benzyna?Dla modelu BMW 1 Hatchback (F20) 116i 1.5 benzyna o mocy 109 KM rekomendowany jest olej silnikowy MOTUL 8100, X-CLEAN+ 5W-30, w pojemności 5 litrów.

19 listopada 2024
Zakup pierwszego samochodu to decyzja, która może przytłaczać - szczególnie gdy rozważasz BMW na pierwsze auto.
17 października 2024
Import samochodów z zagranicy to proces, który wymaga uwzględnienia wielu czynników, w tym akcyzy. Akcyza kalkulator
17 października 2024
Akcyza za samochód to istotny element, który wpływa na koszty posiadania pojazdu w Polsce. Ten podatek

Pozostań w kontakcie

 

Nie przegap najnowszych aktualizacji, artykułów i zasobów wzmacniających pozycję. Zapisz się do newslettera, aby otrzymywać ekskluzywne treści bezpośrednio do swojej skrzynki odbiorczej.

Subskrybuj newsletter

Obserwuj mnie na social media

Strona www stworzona przez www.akcyzawarszawa.pl.